عکاسی خودرو: هنر داستان سرایی با نور و تکنیک | نگاهی موشکافانه | بخش اول

عکاسی خودرو: هنر داستان سرایی با نور و تکنیک

| نگاهی موشکافانه به ژانری جذاب در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

بخش اول: چالش‌های پیش رو در عکاسی خودرو

 

چندان اغراق نیست اگر بگوییم که به لحاظ تکنیکال، عکاسی خودرو از دشوارترین زمینه‌ها در عکاسی تبلیغاتی به شمار می‌رود. این گزاره از ابعاد گوناگون قابل بررسی است. متریال متنوع و جنسیت مواد به‌کار گرفته شده در خودرو از جمله متریال‌های رفلکتیو (همچون شیشه و قطعات کرومی بدنه و رینگ) و همینطور حضور بافت‌های گوناگون همچون تایر و چرم و پلاستیک‌های درون کابین، همگی مواردی چالش‌برانگیز در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی به شمار خواهند رفت که هر یک تکنیک نورپردازی اختصاصی خود را می‌طلبد. هم‌نشینی این متریال‌ها در کنار یکدیگر چالشی دو چندان در عکاسی اتومبیل ایجاد می‌نماید و این همان جایی است که درک عمیق و تخصص در نورپردازی و دانش ضمنی در این حوزه پا به میان می‌گذارد. اما چالش‌های این ژانر به این‌جا ختم نمی‌شود. از زاویه‌ای دیگر، عدم تطابق معنادار میان ابعاد خودرو با فضای استودیوهای رایج و از آن مهم‌تر با تجهیزات معمول نورپردازی، چالشی دیگر محسوب می‌شود که نیازمند تدارک استودیوی ساخته‌شده برای خودرو و همینطور بهره‌گیری از تجهیزات و تکنیک‌های خاص (و اغلب خلاقانه) جهت پوشش این نقصان خواهد بود.

 

شنیدن اصطلاح «عکاسی خودرو» در نگاه اول تا حدود زیادی طیف محدودی از سوژه‌ها را در ذهن متبادر می‌کند که ممکن است این تصور را ایجاد کند که این ژانر تکنیک منحصر‌به‌فرد و تکرار پذیری را در خود گنجانده است. اما اشتباه نکنید(!!!)؛  این غول بی‌شاخ‌و‌دُم در هر موقعیت، رنگ عوض می‌کند و به عکاس چندان روی خوش نشان نمی‌دهد! کوچک‌ترین تغییر در زاویه دوربین نسبت به خودرو، تغییر رنگ خودرو، تغییر محیط عکاسی، تغییر سگمنت بدنه خودرو یا جنس رنگ آن، کافیست تا هر آن‌چه کاشته‌ایم را پنبه کند(!)

بگذارید ساده‌تر بگویم، چالش‌ها هنوز سر دراز دارند...  دقت ناکافی در نورپردازی، انتخاب زاویه دوربین و انتخاب لوکیشن کافیست تا بدنه خودرو هرآنچه در محیط وجود دارد (حتی خود عکاس را به همراه دوربین اش) در ملاء عام بگذارد. بارها به خاطر دارم که در تجربیات شخصی که البته با نهایت دقت در نبود نور محیطی در پشت صحنه، انتخاب زاویه درست قرارگیری دوربین و سایر پارامترها همراه بوده است (آن هم با وسواسی که دوستان همواره از بنده انتظار دارند)، نقایص کار نه در حین عکاسی، بلکه در پست‌پروسس عکس‌ها دیده شده است (که تنها آرزو در آن لحظه آن بود که به چشم کارفرما نیاید که همواره نیز بخت یار بوده است!).

 

 

این مجموعه گفتار ادامه دارد...

 

حمیدرضا امیدبخش

عکاس خودرو، صنعتی و تبلیغاتی؛ مشاور مدیریت استراتژیک

مرداد ماه 1403